fredag 28 februari 2014

Färgning med två färgämnen

Har gjort ett första försök att färga med två färgämnen och på samma sätt som tidigare med att endast tillsätta ättika i färgbadet och i sista sköljvattnet.
Som ni kan se på bilden nedan är färgen mörkast på denna färgkombination.
Vad det beror på är jag inte riktigt klar över då jag tycker mig ha gått till väga på samma sätt vid alla färgningarna.
En tanke jag har är att de basiska eklöven ger någon reaktion med mossan, men då jag inte tagit något ph-test, kan jag inte vara säker på det.
Så nu har jag fått ytterligare något att experimentera med i framtiden och det är att vid färgningen göra ett ph-test och det kan man enkelt göra med pappers stickor som reagerar på ph-värdet. Finns att köpa i kem-tek butiker som ex.färgaffärer och poolbutiker.

 Nu har jag haft garnerna hängande i dagsljus och de soliga dagarna i morgonsol utan att jag kan se att de blekts.
Så nu har jag gjort en färgprovskarta, som jag lagt undan, väl bevarad.

Nötningstest startas nu när jag stickar med garnet och det blir en naturlig nötning av garnet.
Har funderat på vilket sätt jag ska använda de olika färgerna i min tröja och har bestämt mig för att sticka med dem i den ordning jag färgade dem.

Bara att sätta igång!




Inga kommentarer: