torsdag 20 februari 2014

Fokus på slutuppgift

Så har vi haft intro till slutuppgiften och vi ska göra en produkt utifrån det vi experimenterat med.
Hade inte funderat så mycket på det innan, så min första tanke var att göra en bildväv, då jag tänkt på det ett tag, då det är flera år sedan jag gjorde en.
Idén var att göra en bild över det fula i naturen, som kalhyggen, soptipp eller någon industri.

Under gårdagen funderade jag på det hela och kom fram till att jag inte ska krångla till det.
Det jag vill arbeta med och måste fokusera på är att få fram mitt koncept, mitt varumärke, min stil.

Så det jag kommit fram till är att jag vill göra något man kan använda praktiskt, ett bruksföremål, antagligen blir det något klädesplagg.

Eftersom jag fick fram fina färger på garnerna skulle det passa att exempelvis sticka något.
Troligtvis blir det en tröja, stickad uppifrån och ner.
Då jag också blivit "hooked" på krokning, kan det bli något sådant också.

Jag ska färga någon gång till, bl.a. den kombination jag talade om i förra inlägget, ekblad och väggmossa.

Får se om jag också testar andra ämnen som livsmedel, då jag fick fram förvånandsvärt jämnt färgreslutat fast jag inte använt något traditionellt betmedel.
När man läser i färgningsboken Färga Garn och Tyg

 verkar det som det är A och O med betning för att få färgen jämn i garnet.
Det tycker jag mig nu ha bevisat, att det går alldeles utmärkt med ättika i färgbadet.


Annars har tiden de senaste dagarna gått till att karda ullen jag färgat, färdigställa beställd matta, krokning och stickning.

 


Idag började jag testa att flätväva en ny klösmatta till katterna och ska ge mig på att fläta dörrmattor på liknande vis.

Har hittat några filmer med tips hur man kan fläta:



Under tiden jag handarbetar tänker jag mycket på nästa kursuppgift, B-uppsatsen.
Jag har länge funderat både på den och C-uppsatsen. Något jag brinner starkt för är ämnen som livskunskap, att vara praktisk lagd, allmänbildning, händig, osv. 
Jag skulle gärna vilja bygga upp arbetet genom att först fokusera på en del till B-uppsatsen för att sedan bredda/fördjupa det till C-uppsatsen. 
En idé är att skriva om vikten av handens arbete, praktiskt arbete och dess betydelse för all inlärning, för teoretisk förståelse.
En annan om vikten av att vara praktiskt allmänbildad för att kunna leva självständigt, och inte vara så beroende av andra, köpa sig kunskap osv. 

Många bollar i luften om man sammanfattar det hela.

Inga kommentarer: