tisdag 18 mars 2014

Sex nyanser av naturen - en tröja

Så här så min arbetsplan ut.
Min utgångspunkt för det experimentella arbetet har varit att undersöka möjligheten att färga ull i olika form, med det som går att finna i naturen just nu, februari månad och utan att använda traditionella betmedel som alun och vinsten.

Tankar kring att leva så giftfritt som möjligt har lett mig fram till denna idé, att inte bruka skadliga ämnen för mig själv eller vår natur.
Jag har under mitt liv strävat efter att leva så fritt som möjligt från onaturliga ämnen i fråga om kost, förbruknings/hushållsartiklar osv. För att lämna ifrån mig så lite avfall som möjligt och även att så långt det är möjligt själv ta hand om det avfall jag åstadkommer i högsta möjliga och lämpliga mån.
När vi byggde vårt nuvarande hus tänkte vi på att använda miljövänliga och långlivade material. Målat huset med slamfärg, Falu Rödfärg och lagt yttertak i ett material Noxite, som neutraliserar och bryter ner miljöfarliga kväveoxider.  Vi har egen brunn och eget avlopp med eget reningsverk, vilket gör att vi tänker på vad vi släpper ut, då vi själva måste ta hand om det. Slammet skickas alltså inte iväg utan det hamnar på våra egna odlingar och då tänker vi på vad vi skickar ut i avloppet. Fakta i ämnet kan du hitta hos Kemikalieinspektionen,  Naturvårdsverket - Avlopp och Naturskyddsföreningen-Grön guide.


Ursprungligen hade jag förutsatt att behöva testa flera sätt dvs. flera sk. hjälpmedel för att få färgningen att fungera. Då min första idé med att använda ättika, fungerade så bra och gav mig ett tillfredställande resultat, blev det inte i detta läge aktuellt. Kan dock tänka mig att ta mig tid vid annat tillfälle att undersöka andra möjligheter. Då jag läst på internet och i Hemslöjdstidningen, om andras experimenterande med färgning med ex. ekollon som betmedel, känns det lockande att testa deras metoder också.

Under arbetet har jag lärt mig att ha tålamod med färgningen då det tog tid att få färgämnet att upplösas i vattnet i något fall och i annat fall att fastna i garnet.
Jag har också lärt mig och bestämt mig för, att inte krångla till det för mig. Är tacksam att jag inte stressade fram resultatet utan har tagit mig tid att reflektera över vad jag gjort, och även upptäcka reaktioner, som när jag vid gransrisfärgningen såg den omedelbara reaktionen som uppstod då jag tillsatte ättikan  färgbadet och det gråa blev mer gulbeige.
Har också testat att färga med två material som färgmaterial i samma färgbad och det är också något jag vill fortsätta arbeta med i framtiden.
En del av min idé var att från råull, karda och spinna garn själv till en produkt.
Dock har jag fått ge upp den tanken pga att det sliter för mycket på mina leder och att detta i sin tur gör att jag inte lyckas få till ett garn som jag blir nöjd med.

Jag kommer därför att använda mig av det köpta garnet som jag färgat, till min produkt.

Jag kommer att göra ett bruksföremål, alltså något användbart i vardagen och det blir i första hand en tröja. Den ska jag sticka med en teknik eller mönster som kallas ”uppifrån och ner”. Man stickar den uppifrån halsen och nedåt och jag kommer skapa mönstret/beskrivningen själv, så det blir mer min egen produkt.
Jag kommer kommer kombinera teknikerna stickning och krokning, för att göra den än mer personlig.

Mina produkter som jag vill producera under mitt ”varumärke” kommer framställas i naturmaterial och även i färgskalan spegla naturen.
Jag vill att det ska synas vilka produkter som kommer från mig och känner att jag kommer närmare och närmare mitt formspråk för varje kurs. Produkter som är tillverkade i ärliga material, förädlade med rena metoder och handgjorda med spännande hantverkstekniska kombinationer. Naturligt hantverk!

Resultatet blev denna tröja

Beskrivningen till tröjan har jag publicerat i min privata blogg.

Hade föresatt mig att hinna göra något med ullen, men det har varit för mycket runt omkring. Jag ska försöka få till något av den till Vårmarknaden vi håller i mitten av april.



Inga kommentarer: