torsdag 30 januari 2014

Förberedelser, ull och Ashford Drum Carder

De senaste dagarna har jag startat beredningen av ullen till mitt färgningsexperiment.
Ullen, två säckar med ca 9 kg totalt, köpte jag av Louise  på Davidsta gård utanför Gnesta förra våren. Jag var där med Saltå Kvarns Smakråd för att vi skulle få se deras ekologiska gård med köttdjur och lära oss mer om det. Då kom Louise och jag att tala om ull, eftersom hon har som bisyssla att föda upp finullsfår, och allt man kan göra med den :-)
HÄR finns ett blogginlägg om det.


 I tvättstugan har jag nu mobiliserat en ullberedningsstation. 
 Första etappen i beredningen består av att tvätta ullen och det görs hos mig med såpa från Hälsingland.

Ullen läggs i en hink med varmt såpvatten över natten, så den värsta smutsen löses upp.
Dagen efter får man skölja ullen flera gånger tills vattnet är klart.

Sedan tar det ett dygn för ullen att torka. 

Har fått låna en kardmaskin från min gamla arbetsplats, Waldorfförskolan Äppelblomman, så kardningen går betydligt fortare än om man kardar för hand :-)
Se här!


Förhoppningsvis kan jag börja färga nästa vecka, ska bara karda klart ullen, spinna lite garn, trampa ut i skogen genom snön och hitta en massa spännande material att färga med.
Sen börjar det roliga!



Inga kommentarer: